SaHabat ArCher

Saturday, August 20, 2011

Mulut Kau Bukan Mulut Aku

actually aku ada satu pandangan la...takda kaitan ngan sapa² just buat renungan bersama...

apa pendapat korang berkaitan bercakap buruk tentang orang lain...it's mean bawak mulut la kan..Ini semua kerna MULUT...kalau istilah omputehnya MOUTH bukan mouse tau...hukhuk...persoalannya berbunyi macam nie...(eh ada bunyi erh)
perlu ke kita nak menyebar atau memanjangkan cerita tentang keburukan tentang orang lain sedangkan kita masih diberi peluang untuk membicarakan tentang kebaikan...


bukan ke lebih baik kita memberikan ucapan yang baik supaya dijadikan nasihat yang berguna untuk masyarakat khususnya rakan² dah ahli keluarga terdekat dengan kita...takda faedah pun kalau kita duk jaja keburukan orang...nanti kalau terkena kat batang hidung hang pa sendirik...baru hang pa tauuuu...(asal keluar loghat utara nie???pengaruh matluthfi la nie...hehehe)

bersempena ramadhan yang mulia nie..jomlah kita pakat² jadikan titik permulaan untuk perbaiki diri kita..insyaallah...

bak kata Dr Fadzilah.. "SELAMI JIWA, RAWAT ROHANI, PERKEMAS PERIBADI..":)

tu saja buat kali nie...renung²kan dan selamat beramal...selamat bersahur ye:-)

8 comments:

!..fatinabdwahab..! said...

baiklah tok yuk. saya akan jaga mulut saya. :)

prinCe arCher said...

@!..fatinabdwahab..! bagus la tok nyang...btw,aku terperasan yang ada perubahan pada nama tu...!..fatinabdwahab..!hakhak

bila blog bercerita said...

wohooo....incik payed bakal pngganti Dr Fadzilah laaaa.....fuuyoo~~~

iyoolaahhhh.....nong gopo eyy ngomong kaik buruk org lenn....
dri sndri 2 pon lom tntu btol spenohnye...

prinCe arCher said...

@bila blog bercerita perli la tu:p amin...takleh bayang la kalau dr payed uh..berangan jela..hukhuk

nong gopo eyy:)

アヌムちゃん said...

aaa..tulaa kdg2 pelik org dok jaga cite2 org lain sana sini.isk2

Liyana Zahim said...

Wawah.. Alaaa mulut org taley ttup.. Back biting itu mesti dlm khdupan seseorg.. Fadzilah kamsah dah gve up da tau? Hahah~

Hamba Allah said...

mulut org memang kita tak boleh nak tutup. tapi kita boleh tutup mulut kita sendiri kan?
ada satu pepatah berbunyi 'you get what you give'
bukan nak kata ko ni pun suka mengata..tak.
cuma mungkin kadang2 kita terlupa n terlepas kata. hamba pun kadang2 kena 'rasuk' gak..hahah
so, marilah kita memulakan dulu untuk memperbaiki diri..
InsyaAllah Dia akan beri yang terbaik untuk kita..Amin
btw..salam ramadhan n salam syawal =)

アヌム ちゃん said...

selamat hari raya :)